Ica mitt i livet


måndag 7 januari 2013

Impulsiv men glad.

Den där frågan man får på anställningsintervjuer och dylikt, den när man ska räkna upp tre bästa egenskaperna, eller ja, varför inte egenskaper överlag, den var nog väldans svår att svara på förr i tiden tycker jag. När man är ung, då vet man ju nog inte riktigt vem man är? Nu kanske jag generaliserar. När JAG var ung, visste inte jag vem jag var, så säger vi. Det tog mig alltså 34 år att komma underfund vem jag är och det som var svårast: erkänna sina negativa sidor. Jisses. Det är svårt. Har ni testat? Man kan ju slänga ur sig då och då, "jag är slarvig", "jag är oekonomisk" och så vidare men att verkligen ERKÄNNA en dålig sida, bara om det så är tyst för sig själv, är inte riktigt lika gemytligt. För de dåliga sidorna handlar ju inte om slarvighet eller att inte kunna hanskas med pengar. De dåliga sidorna ligger ju mera djupare än så. Nåväl, det jag ville komma till var inte att erkänna här, öppet, mina dåliga sidor. Nej tack, de säger jag inte öppet. De som känner mig vet dem, de som inte känner mig behöver inte veta. Hehe. Men "sidor" överlag, det var det jag skulle gå in på. Jag har alltid sedan urminnes tider (herregud, jag låter verkligen stenålders, "förr i tiden", "urminnes tider"...) beskrivit mig själv som impulsiv. Redan innan jag riktigt visste vad ordet innebar så har jag beskrivit mig själv som det. I de flesta "mina vänner"-böcker står det så, har jag för mig. Det stämmer verkligen. Jag är förbannat impulsiv. På gott och på ont. Ibland kan ju impulsivitet vara sådär härligt uppfriskande (har jag föreställt mig i allafall) men impulsiviteten kan också göra andra lidande. (läs: sambo) Lidande och lidande, inte vet jag om det är rätt ord, men för min sambo tror jag inte att impulsiviteten är det han tycker är min finaste egenskap om man säger så... Tack vare min impulsiva sida bor vi numera i ett hus med tillhörande lån, jag bestämde mig över en kaffekopp "att jo, vi ska också bygga hus". Med facit i hand... Jag ångrar absolut inte huset. Men jag skulle ha gjort SÅ mycket annorlunda om jag bara hade givit mig tid att fundera efter. 

Här skenade jag iväg lite. Jag ville bara säga att igår ledde min impulsivitet till detta: 

mörbultad hand.
Stolen/fåtöljen som orsakade detta är dock värd alla eventuella brutna fingrar. Den är bara så rätt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar