Ica mitt i livet


lördag 8 februari 2014

Jomensåatt.

Fasiken också! Det bara kliar i fingrarna. Jag vill skriva. Måste skriva. Men vad i sjuttsingen ska jag skriva om? Har en massa tankar och funderingar som trillar omkring i skallen men det känns som att jag har svårt att få ut dem till ord. Att blogga om mina funderingar kring allt och inget är väl det ända rätta men det lär blir flummigt så det slår gnistor om det. Kanske jag gör ett försök? Vardag och flum, hur låter det? Ja, vem frågar jag egentligen? Det är ju knappast någon som läser här och den här gången känns det som att jag mera vill ha bloggen som ett bollplank för mig själv. (ööh, kan man säga så. Jo.) Att få ut vissa tankar kanske kan hjälpa mig att få ordning på dem, att jag får se dem i skrift kanske hjälper mig att se klart. Men herrejösses så jag skriver, jag vet ju inte ens vilka funderingar jag har. Helt råddiger är jag.

Nå. Vi kan ju börja idag med att sammanfatta läget, Ica lilla. (nå, inte så liten men ändå)

Idag är du TRETTISEX år gammal. Du har två barn, en sambo, en hund och två katter. Du bor i ett blått (med inslag av lila?) LITET Älvsbyhus i den lilla och mysiga staden Kristinestad. Läget i Kristinestad oroar dig ganska mycket. Utvecklingen går bakåt, ekonomin lider. Du är absolut ingen politiker för du vågar inte öppna munnen så ofta och hävda din åsikt, men åsikter har du så det räcker och blir över, inne i ditt huvud. Du har stora visioner för hur staden skulle kunna utvecklas. För det krävs massa pengar. Som inte finns. 

Du vill bli företagare men ändå inte. Du har tusen miljoner idéer om allt. Evig optimist. Ser möjligheter och inte hinder. Under årens lopp har du haft cirka tusen affärsidéer som du velat genomföra. Inte vågat. Du har gått på starta-eget kurs. Går nu på ekonomiförvaltnings-utbildning. Tror att dina val leder dig dit du vill. Är övertygad om att what is meant to be will be. Allt händer av en orsak. Universum fascinerar dig. Du tror på attraktionslagen och övertygelsens kraft. Läser alla böcker du kommer över i det ämnet. Du hade också en period när du var mycket intresserad av tarot och astrologi, men det ligger vilande just nu. För så är du, Ica. Du ger dig in i saker med hull och hår, passionerat, ivrigt. När du blivit mätt lämnar du det åt sidan en stund. Du försöker nu bli bättre på att hålla ut. Du har börjat träna och ändrat kosten (IGEN) för att först och främst bli stark och må bra. Att sedan byxorna sitter som de ska, är ett stort plus tycker du. Du är trött på att ha svårt att hitta byxor. Träningen har varit tuff för dig. Du vill vara bäst på allt, DIREKT. Du har svårt för att lämna din bekvämlighetszon. Du äter en kost som inte innehåller snabba kolhydrater, vilket gör att din kropp tycker om dig mer. De problem du haft med magen sedan urminnes tider är borta. Och sen har du börjat sjunga i damkören! Det trodde man inte. Du älskar att sjunga, det har du alltid gjort. Sällan har du vågat sjunga ut men det jobbar du på nu. 

Du har växt upp utan närvarande far vilket säkert har präglat dig på sätt du inte riktigt vet. Du kan ännu fundera på hur det skulle kännas att ha en pappa som är med i vardagen. Du är inte bitter längre, men du kan känna dig lite besviken, på något sätt snuvad på något som många andra får uppleva. En trygg fadersgestalt. 

Du har lite dåligt samvete över val du gjorde i din ungdom men du tänker ändå att det är sånt som du inte kan påverka längre. Du tycker att det är bättre att lämna allt sådant bakom dig, förlåta dig själv och gå vidare framåt. Man är sin egen lyckas smed, tycker du. Onödigt att gräma sig över det förflutna. 

Du har flyttat JÄTTEMYCKET under ditt liv. Du har nu bott i ditt hus i tre år, vilket säkerligen är det längsta du hållits någonstans. Du hoppas att du ska stanna i ditt kära lilla hus men drömmer också om flytt bort. Helst skulle du flytta huset, helt enkelt.

Där kom det. Att skriva om sig själv sådär var ganska nyttigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar